Przejdź do głównej zawartości

Co czwarty nowy biznes otworzy się w Warszawie

Warszawa pozostaje najbardziej atrakcyjnym miastem dla biznesu w Polsce.
Aż 28 proc. przedsiębiorców, którzy planują rozwój geograficzny swoich
firm, jako miejsce rozważane pod nową lokalizację wskazało właśnie
stolicę. Z raportu „Potencjał inwestycyjny Warszawy" opracowanego przez
Antal i CBRE, wynika, że do stolicy najbardziej przyciąga inwestorów
dostępność wykształconych kadr oraz liczba i standard nieruchomości.
Średnia całościowa ocena dla Warszawy wyniosła 7 pkt. w 10-stopniowej skali.
Wśród respondentów badania, którzy zadeklarowali inwestycje w rozwój
geograficzny firmy, największe zainteresowanie wywołała Warszawa (28%
deklaracji). Na drugim miejscu na radarze firm jest Wrocław (22%), a na
trzecim ex aequo Łódź i Poznań (po 16% wskazań).
– Ocena atrakcyjności Warszawy jako miejsca rozwijania działalności
biznesowej i wskazanie tej lokalizacji jako lidera w lokowaniu nowych
inwestycji przez 28 proc. decydentów to ważna informacja z punktu
widzenia uczestników lokalnego rynku pracy. Parametry związane
z dostępnością potencjalnych pracowników są szczególnie istotne w dobie
utrzymującego się zjawiska rynku pracownika, który przekłada się na
trudności w pozyskiwaniu „rąk do pracy" i coraz częściej stanowi
kluczową barierę w rozwoju przedsiębiorstw. W kontekście podaży
pracowników, warto zwrócić uwagę na wysoką ocenę atrakcyjności Warszawy
nie tylko w oczach inwestorów, ale również kandydatów do pracy – jak
wynika z danych Antal, to właśnie stolica jest lokalizacją pierwszego
wyboru dla osób rozważających relokację z powodów zawodowych – mówi Anna
Piotrowska-Banasiak, Business Development Director w Antal.


Do Warszawy po specjalistów ds. finansów oraz IT
Pierwsze miejsce wśród ocenianych w raporcie aspektów zajął potencjał
edukacyjny rozumiany jako dostępność przyszłych pracowników z wynikiem
7,8 pkt. w 10-stopniowej skali. W stolicy uczy się ponad 250 tys.
studentów. Jak wynika z raportu Antal, najwięcej specjalistów kształci
się w obszarze finansów (niemal 40 tys.), lingwistyki (blisko 15 tys.)
oraz IT (niemal 20 tys.). Warto przy tym zauważyć, że Warszawa to jeden
z największych ośrodków IT w Polsce z dużym potencjałem kadrowym w tym
sektorze.
– Stolica zdecydowanie dominuje pod względem atrakcyjności rynku pracy
dla specjalistów IT. Dzieje się tak chociażby dlatego, że tutaj swoje
siedziby ulokowali najwięksi gracze z tego sektora. Ponadto, to właśnie
w Warszawie specjaliści i menedżerowie IT zarabiają najwięcej. Warto
wspomnieć, że miasto jest także prężnie działającym ekosystemem
startupowym, który przyciąga pełnych zapału młodych, ambitnych i
twórczych ludzi. Warszawę pod tym kątem wyróżniają organizacje takie jak
Campus Warsaw stworzony przez Google, czy Reaktor – mówi Anna Miłosz,
konsultant Antal, IT Services.
Silna metropolia z dobrze rozwiniętą infrastrukturą
Jak wynika z raportu „Potencjał inwestycyjny Warszawy" - sporą zachęta
do lokowania swojego biznesu w stolicy jest dobrze rozwinięta
infrastruktura. Respondenci ocenili ją na 7,4 pkt. w 10-stopniowej
skali. Z uwagi na centralne położenie, Warszawa pełni funkcję
międzynarodowego węzła transportowego w transporcie drogowym i
kolejowym. Komunikacja miejska oraz transport kolejowy otrzymały ex
aequo mocną ocenę 8,0 pkt. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że
miasto jest bardzo dobrze skomunikowane z innymi krajami: międzynarodowe
lotnisko znajduje się praktycznie w centrum Warszawy. To właśnie
transport lotniczy otrzymał w raporcie najwyższą ocenę (8,6 pkt.). Z
kolei najniżej respondenci ocenili komfort komunikacji samochodowej w
mieście (5,5 pkt.)
– Pod względem infrastruktury, Warszawa jest najbardziej rozwiniętym
miastem w Polsce, jednakże w porównaniu z wieloma stolicami Europy
Zachodniej, nadal istnieje duże pole do poprawy. Miasto gwałtownie
rośnie pod względem liczby mieszkańców, powstają nowe dzielnice
biznesowe i mieszkaniowe, w związku z tym rosną również potrzeby w
zakresie transportu publicznego i infrastruktury drogowej. Z drugiej
strony, jak pokazuje badanie, ocena stanu obecnego już jest stosunkowo
wysoka. Dodatkowo miasto jest w trakcie licznych kluczowych inwestycji,
które bez wątpienia umocnią dobrą pozycję infrastruktury stolicy –
podkreśla Piotr Pikiewicz, Starszy Konsultant, Dział Badań i Analiz
Rynku, CBRE.
Design, innowacje oraz miliony nowych powierzchni
Warszawa pozostaje niekwestionowanym liderem pod względem nowych
powierzchni biurowych. To również pierwszy co do wielkości rynek biurowy
w kraju. Jak wynika z raportu Antal i CBRE, przedsiębiorcy ocenili
przestrzeń biurową na 7,1 pkt. w 10-stopniowej skali (średnia dla
wszystkich czynników). Uczestnicy badania wyróżnili w szczególności
wysoką jakość dostępnych powierzchni (7,6 pkt.), dostępność przestrzeni
(7,5 pkt.) oraz łatwy dojazd do biura komunikacją publiczną (7,3 pkt.).
Ponadto, różnorodna oferta biurowa odpowiada na całe spektrum potrzeb
przedsiębiorców i inwestorów lokujących tu swój biznes.
– Rynek biurowy w Warszawie podlega ciągłej transformacji i gwałtownej
ekspansji. Warszawa jest wśród pięciu stolic europejskich z największą
ilością powierzchni biurowej w budowie. W ciągu najbliższych kilku lat,
istniejące zasoby (ponad 5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni) wzrosną
o około 600.000 mkw. To powoduje wysoką konkurencyjność i konieczność
podnoszenia jakości i standardu oferowanych budynków. Te starsze
podlegają remontom i zmianom, w tych nowych poszukuje się innowacyjnych
rozwiązań z zakresu architektury, technologii, ekologii i komfortu
pracy. Z perspektywy biznesowej, rynek w Warszawie, który już się
ukształtował, oferuje najlepsze w regionie warunki rozwoju, w tym
stabilny popyt na budynki najwyższej jakości – mówi Mikołaj Sznajder,
Starszy Zastępca Dyrektora w dziale Powierzchni Biurowych, CBRE.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Immochan organizuje konkurs dla startupów

Immochan organizuje pierwszy międzynarodowy konkurs „Beyond Retail Challenge", którego celem jest przekształcenie centrów handlowych w zrównoważone, inteligentne i tętniące życiem miejsca. W 2016 roku Immochan obchodziła 40-lecie istnienia na świecie. Od tamtego czasu firma rozpoczęła realizację ambitnego projektu - zdefiniowania i wdrożenia „Wizji 2030". Wizja ta polega na tworzeniu więzi pomiędzy ludźmi. Wychodząc poza doświadczenie w handlu, Immochan planuje tworzyć miejsca, w których ludzie mogliby się spotykać, dzielić emocjami i nawiązywać znajomości. Miejsca oferujące informacje, rozwiązania oraz usługi połączone z tkanką miejską, lokalną społecznością i gospodarką. Tak narodził się pomysł konkursu „Beyond Retail Challenge". We współpracy z Agorize, platformą łączącą przedsiębiorstwa i innowatorów, Immochan oferuje firmom rozpoczynającym działalność i przedsiębiorcom możliwość przedstawienia nowatorskich projektów, wpisujących się w w

CBRE skomercjalizuje biurowiec SZUCHA Premium Offices

Agencja doradcza CBRE będzie odpowiadała za komercjalizację prestiżowego budynku biurowego SZUCHA Premium Offices w Warszawie. Inwestycja należąca do Green Property Group, zlokalizowana u zbiegu alei Szucha i ulicy Litewskiej, oferuje ponad 6 500 mkw. wysokiej klasy powierzchni biurowej oraz niepowtarzalny design, który wyróżnia biurowiec na tle innych warszawskich obiektów. Budynek biurowy SZUCHA Premium Offices powstał w lokalizacji o bogatej historii, a częścią inwestycji stał się XIX-wieczny, neorenesansowy Pałacyk Szucha, zwana dawniej Pałacykiem Generałowej Marii Agapijew, który znajdował się w tym miejscu od 1895 roku. Pałacyk Szucha został poddany renowacji i stał się unikalnym elementem nowoczesnej inwestycji. Butikowy biurowiec oferuje siedem pięter nowoczesnej powierzchni biurowej, uzupełnionej o przestrzenie konferencyjne, usługowe oraz restauracyjne, trzypoziomowy parking podziemny oraz trzy kaskadowe tarasy o łącznej powierzchni 1 200 mkw. Do dy

Jak deweloperom idzie sprzedaż mieszkań w tym roku

Czy w tym roku zainteresowanie zakupem nowych mieszkań utrzymuje się na podobnym poziomie, jak w roku ubiegłym? Czy deweloperzy zauważają jakieś poważniejsze zmiany, jeśli chodzi o popyt? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A. Pierwszy i czwarty kwartał każdego roku to okres dużego zainteresowania klientów zakupem, który wprost przekłada się na ilość sprzedanych mieszkań. Podobnie jest również w tym roku, z tą różnicą, że ilość osób zainteresowanych nabyciem lokali jest jeszcze większa niż przed rokiem. Przykładowo, w styczniu br. mieliśmy w warszawskiej inwestycji Osiedle na Woli ponad 1000 zapytań o mieszkania, a w 2017 roku było średnio 500 zgłoszeń miesięcznie. Większe zainteresowanie ze strony nabywców zauważamy równi